Éjféli Nap

80 nap alatt Északon, kerékpárral

VI.

2014. december 27.

                Vasárnap a reggeli fényárban kötöztem útra sátramat a park felpuhult talajáról. A széles füves területet bokrok és fiatal fák ölelték körbe, biciklim a padnak támasztva várta az indulást.

Szélkerekek kócolták a lankadt levegőt, hosszasan, míg be nem erdősült a térség. Minden bizonnyal a legeldugottabb utakon értem a német főváros közelébe, lassan jutottam csak a belváros felé az élénkülő forgalomban. Az addigi könnyed tájékozódás keszekuszasággá lett, utak keresztezték egymást, váltak eggyé és külön, keresztezték egymást, váltak eggyé és váltak külön.

1_2.jpg 

                Ezen a napon került sor a rügeni Imre Müllerrel való első és második találkozásra. A brandenburgi térség szinte összefüggő nemzeti parkjait sűrű úthálózat és sok kisváros szövi át. Mikor déltájban, ebéd után keresgélve, az egyik nagyáruházhoz érkeztem, a deres halántékú, beesett szemű vándor már a felszerelését rendezgette, térképével bíbelődött. A cserzett arc, valamint a csomagjait beborító szennyeződések egy napokkal, talán hetekkel korábbi indulásról vallottak.

Mivel utamon ez volt az első alkalom, hogy egy kerékpáros utazóval szóba elegyedjek, kihasználtam a lehetőséget. Bemutatkozáskor megmosolyogtam, hogy bármilyen árulkodó volt is keresztneve, semmi különösebb kötődés sem fűzte a magyarokhoz. Elmondta, hogy Rügen szigetén lakik és éppen hazafelé tart egy belföldi túrából. Korábban nagyon sok helyre eljutott biciklivel, manapság a nyüzsgés inkább már közelebbi helyekre viszi.

Átkeltem a Fekete-Elsteren, tovább egy öreg vágányon át. Fűcsomók és kecses mezei virágok szöktek felfelé a talpfák mentén a zúzalékkő ágyásban. Hajtányok emlékeztették az utazót az egykori vasúti szakaszra, az útról látszódott az öreg állomásépület. Magasra ágaskodó nyírfák élénkzöld leveleiket hajtogatta a szellő, szigetes foltjaik megtörték az erdei fenyők rengetegét. A következő faluban, amely maga is az erdő része volt, ismerős férfi hajtotta kerékpárját a túloldali bicikliúton. Imre vidáman bólintott.

Néhány tíz kilométert közösen tettünk meg a mindjobban beépült térségben, a növekvő települések Berlin közelségét jelezték. Imre mesélt utazásairól, szeles sivatagokról, hullámzó hegyvidéki utakról, társas és magányos tekeréseiről. Régimódi vándor, útjairól kézzel írt levelekből, képeslapokból tájékozódhatunk, vagy személyes beszélgetéseken keresztül. A főváros előtt váltak el útjaink, vetett egy pillantást térképére és tovahajtott, elmosódott alakját elnyelte az első kanyarulat.

Néztem a Berlini Fal telerajzolt, mohaette vasbeton maradékát. Az eső utáni napsugarak égették a fal tetejét, átláthatatlanul, áthatolhatatlanul futott mellettem az egykori határ, esernyős járókelők sétáltak a tövében. Hiába hagytam el már napokkal Magyarországot, a valós határokat csak vékony kék lemezek jelezték, miközben ez a valótlan szörny a Keletet és Nyugatot még mindig elválasztotta, még ha csak jelképesen is, égették tetejét az alábukó Nap erős sugarai.

2_2.jpg

Domborzatában fellelhető változatosságon túl,  Bohémia nem sokban különbözik Szászországtól, mint ahogyan Szászország sem Brandenburgtól, az pedig Mecklenburg-Előpomerániától. A táj az Elba felsőbb folyásától lágyan simul a Mecklenburgi-Tóhátság morénavidékén át a balti homokos turzásokig, Kelet és Nyugat összefonódik, egymásba folyik, csak a Vasfüggöny darabjai állnak kitörölhetetlenül és felülíródva Berlin egyes részein.

Mecklenburg-Előpomeránia bár lapos vidék, a leglaposabb Németországban, sok-sok tóval, vízfolyással, a síkságot olykor a jégkori morénasorok egészen dombossá düllesztik.  A hepehupás vidéket a Skandináviából jég hátán ideszállított hordalékok töltötték meg, a homokos-kavicsos talajból itt-ott kiállnak a nagy vándorkövek, megmutatva a pleisztocén kori jeges munkálkodást.

A lilára, bordóra festett favázas, egykori Hanza-kereskedőházak kazettás ablakai fehéren világítottak az indigószín mennybolt alatt, egy távolabbi, tóparti városka fölé magasodó zöld dombon fekete, barna, tarka és rőt lovak legelésztek. Hűvös szél forgácsolta a malom szélkerekét, sóval telítődött a friss tengeri levegő. A felszáradó bazalt törmelékesre repedezett a kerekek alatt.

3_3.jpg

 

                Rostock sétálóutcájában a korszakos kereskedőházak téglaépületeinek színpompás oromzatai ma is büszkén hirdetik a város korábbi nagy jelentőségét, gazdag múltját.

4_2.jpg

Egy estét töltöttem a városban, hogy aztán másnap kihajózzak a tengerre, kompon érkezve az első skandináv ország, Dánia kikötőjébe. Konténerek és rakodók között, piros-fehér terelők mutatták a helyes utat a hajóra a végeláthatatlan betontengeren, ami később a víz alá bukott és csak a hullámzó kékség maradt és a távolodó parti síkság.

A bejegyzés trackback címe:

https://ejfelinap.blog.hu/api/trackback/id/tr987013669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása